Gradering og stripetest
949
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-949,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive
 

Gradering og stripetest

Gradering er en beltetest

Beltetesten blir gjort for å stadfeste at man har utviklet sine kunnskaper og ferdigheter innen en kampsport. Alle utøvere bærer et belte rundt livet som viser hvilken grad man har

For seniorer går en fra hvitt (13. kyu) til hvitt med sort stripe (12. kyu), før gult (11. kyu). Deretter oransje, grønt 1, grønt 2, blått 1, blått 2, lilla 1, lilla 2, og så tre brune belter. Å gå fra 1. kyu som er det siste brune beltet, til test-dan svart belte (Shodan-Ho), er et stort skritt for mange. Man går så en ny læretid på et år, før en kan gradere seg til Shodan, sort belte 1. Dan, med navn innbrodert på beltet og en gull stripe.

Stripetest – et delmål

For våre juniorer og ungdom har vi et eget graderingssystem, inntil fyllte 18 år.

I tillegg er hver enkelt grad for barn, ungdom og voksne inndelt i stripetester. Disse er:

1) Sort: teknikk

2) Blå: innstilling

3) Rød: helhet/forståelse

Når du har mottatt alle tre evalueringsstripene, har du mulighet til å delta på en gradering. Vi anbefaler to treningsøkter i uken for å holde en god progresjon.

Kandidater skal være godt forberedt og frisk på dagen for gradering. Gradering er en naturlig del av “utdanning innen kampsport” og skal teste kandidatenes kunnskaper, ferdigheter og mentale styrke.

I tillegg til å være delmål for utøverne, er også en visuell hjelpemiddel for instruktøren å se hvor mye de forskjellige har vært på trening, slik at de lettere kan gi de rette tilbakemeldinger etter hvor lenge personen har trent. I og med at vi tar inn nye medlemmer fortløpende, så er ikke alle på samme nivå, selv om de har feks hvit belte. Kun fordi de har forskjellig treningsmengde.

Viktig å forstå

Hvorfor kan vurderingene være varierende?
På skolen starter alle i første klasse, hvert år går de videre til neste klasse. Etterhvert begynner de med prøver, og innleveringer og eksamener. Har du nok oppmøte på skolen, og tar eksamen blir vurdert med karakterer og vitnemål.

-Karakteren 1 uttrykker at eleven har svært lav kompetanse i faget.
-Karakteren 2 uttrykker at eleven har lav kompetanse i faget.
-Karakteren 3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget.
-Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget.
-Karakteren 5 uttrykker at eleven har meget god kompetanse i faget.
-Karakteren 6 uttrykker at eleven har fremragende kompetanse i faget.

Elevene er i samme klasse tiltross for at det er variende nivå. Det er ikke slik at de beste elevene hoppe over et par klasser fordi om de gjør det veldig bra. Sånn er det med beltesytemet i kampsport også. Derfor kan det for en utenforstående virke litt merkelig at det er sprikende kvalitet på utøvere med samme belte.

Eller for utøveren, «som vurderer seg selv» føler mye flinkere enn andre utøvere med samme grad, og dermed stiller spørsmål som; hvorfor skal jeg ikke ha et høyere belte. Husk at en kan bestå ny beltetest, ved å klare minimumskravet, eller gjør en fremragende gradering, med “topp karakterer”
Folk er forskjellig på matten, på lik linje som eller i verden.