Slyngetrening anbefales!

Ofte får vi henvendelser fra utøvere eller foreldre som spør om hjemmetrening. En svært effektiv treningsform, som krever forholdsvis svært liten plass, og minimalt med utstyr og forberedelser uansett idrett, er slyngetrening.

Olympiatoppen anbefaler også slyngetrening.

Fordelen med slynger er at en rekke øvelser kan gjøres med forholdsvis lite utstyrsbehov, og det er svært lett å justere bl.a. motstand.

Grunnprinsippet for det å trene med slynger er å arbeide i vektbærende øvelser med et utstabilt underlag, i dette tilfellet regulerbare slynger. Ved hjelp av enkel biomekanikk kan dermed utøveren selv regulere tyngden på alle øvelser ved å variere kroppens vinkel mot underlaget, høyden på slyngene eller legge inn flere ustabile elementer som for eksempel en treningsball.

Enkelheten i treningsformen gjør at en kan utføre de fleste kjente øvelser raskt, enkelt og funksjonelt. En kan for eksempel trene flyes, tricepspress og bicepscurl uten å måtte gjøre noe annet enn å forandre sin posisjon i slyngene.

Samtidig åpnes det opp for uttallige nye kombinasjonsøvelser for både overkropp / mage og underkropp. Her har mange fysioterapeuter og trenere utnyttet de mulighetene slyngene gir til selv å utvikle idrettsspesifikke øvelser for sine utøvere.

Se blant annet etter “Jungle Sports” på YouTube og sjekk ut diverese øvelser der, samt nettisden Jungle Sports for evt. kjøp av godt ustyr m.m.

En utmerket bok er “Slyngetrening” som også kan kjøpes hos XXL.

Ottar – Hovedinstruktør Bushido Kampsportsenter



Få vårt nyhetsbrev

* = required field

Lik oss på Facebook

- Facebook Members WordPress Plugin